Milieuvriendelijker bezorgen met rekentool
Merk je als webshop-eigenaar ook dat er steeds vaker vragen gesteld worden over duurzaamheid? Misschien door je medewerkers over een interne duurzaamheidsstrategie of door je klanten over transparantie of de uitstoot van het bezorgen van je pakketten? Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de gevolgen van hun online bestelgedrag. In sommige gevallen is er zelfs sprake van ‘bezorgschaamte’. Wil jij je webwinkel verduurzamen? Zet je eerste stappen en krijg inzicht in jouw CO₂-uitstoot via de Bewust Bezorgd-rekentool.
De Bewust Bezorgd-rekentool geeft jou inzicht in de CO₂-impact van de bezorging van je pakketjes. De tool is ontwikkeld in de vorm van een API (application programming interface) die gekoppeld wordt aan je webwinkelsoftware. De tool berekent hoeveel CO₂-uitstoot het versturen van een pakketje met zich meebrengt op basis van het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat ieder pakje aflegt, het vervoersmiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van busjes en de afleveroptie. Deze resultaten ontvang je in een persoonlijk dashboard, dat dagelijks geüpdatet wordt en waarin je kunt zien welke aanpassingen je kunt maken om de CO₂-uitstoot van je webshop te verlagen. Daarnaast kan je ervoor kiezen om de consument mee te nemen in het verduurzamingsproces: bij de bestelling van het product kan je al informatie geven over duurzame bezorgopties.
De voordelen op een rijtje:
- Inzicht in jouw CO₂-verbruik
- CO₂-besparing bij innovaties meteen zichtbaar
- Duurzamer is efficiënter en dus goedkoper
- Geef je klant een groene keuze en laat haar kiezen voor de meest duurzame afleveroptie