Ecologische basisschool de Verwondering

Ontwerp volgens biofilische principes

Ter inspiratie een voorbeeld van een schoolgebouw. Schoolgebouwen kunnen zo ontworpen worden dat ze instinctieve reacties van kinderen stimuleren. Door de natuur te integreren in de onderwijsomgeving, worden de gesteldheid, de concentratie en het leervermogen van kinderen positief beïnvloed. Biofilische principes worden concreet gemaakt in het architectonische ontwerp en zijn terug te vinden in de gebouwvorm, de materiaalkeuze en de installaties. Een voorbeeld van zo’n gebouw dat volgens deze principes is ontworpen is de ecologische basisschool De Verwondering in Almere.

In de school zijn enkele beschutte zones te vinden waar leerlingen en personeel zich terug kunnen trekken. Deze ruimtes zijn ontworpen met weinig licht, gedempte kleuren en zacht meubilair zodat ontspanning en herstel van de concentratie bevorderd worden.

De school heeft grote ramen, zodat er voldoende zicht op de natuur buiten is. Daarnaast zorgen de groengevels binnen en buiten voor verbeterde luchtkwaliteit en een hoger zuurstofniveau. Dit alles draagt bij aan een gezondere omgeving voor leerlingen en personeel.

De gebruikte materialen zijn natuurlijk en bio-based en vrij van giftige stoffen.

Voordelen:

  • 96% van alle kinderen verkiest natuur en een buitenlocatie, boven een binnenlocatie
  • Contact met de natuur vergroot de aandacht en het concentratievermogen
  • De leercapaciteit verhoogt met 20 tot 25%
  • Hogere testscores van 5 tot 15%
  • Minder personeelsverloop, ziekteverzuim en presentisme onder leerkrachten
  • Natuurlijke materialen en planten maken een leeromgeving visueel en tactiel wat kinderen activeert en uitdaagt

Meer weten?

Deel deze tip